Monday, February 09, 2009

Donated by Boeing 1986, 707-430 D-ABOC @ TXL (Airport Tegel, Berlin) today

Boeing 707 D-ABOC @ TXL (Airport Tegel, Berlin, Germany) 2007

The plane is left to rot at this location. What a shame and an outright scandal!

Used to be on display in front of the main entrance, today she's purposely hidden in the far south-western corner of Tegel Airport (behind a forest blocking the view from the main TXL buildings). The Lufthansa livery has been painted over in order to counter any "ad"-effect the plane might have (had).

Story behind the aircraft:
The aircraft was painted to resemble the 1960's original, but it never actually served with Lufthansa, it was owned & operated by El Al until early 1986 when it was returned to Boeing which was looking for a 707-400 in good condition. Boeing brought it in to their U.S. shop, did a technical check-up and painted it to match the original livery of the D-ABOC. As every Lufthansa plane the name of D-ABOC was "Berlin". The original D-ABOC was scrapped at Tripoli, Libya, in the early 1980s. This plane was a gift to Lufthansa to commemorate the 60th anniversary of Lufthansa, as well as the 200th Boeing delivered to Lufthansa the same year.

November 1986
Boeing had to trick the russians a little since they refused any West-German plane to fly into Berlin or over East-German airspace. It had to be re-registered as N130KR in order to fly it into Tegel Airport. Lufthansa received it with all honors and after some shuffling it got a nice place in front of the Tegel Airport. In 1998 an ex-purser, now running Tegel, by the name of Lothar Schulz wanted to make a name for himself as a hardass penny-pincher and arranged for D-ABOC to be moved to the parking lot of the Tegel Airport fire station which was closed to the public and that meant the plane was not accessible to the public. Since approx. 2000 she's in her final "resting" place, ready to rot. If not drastic measures are taken this plane will be a total loss, since it's parked on top of grass and next to a dense forest on the south-western edge of Tegel Airport. (Geo-Coordinates: 52.5545, 13.2592)

This plane was delivered to El Al 06/1961 as 4X-ATB.
The real D-ABOC was scrapped @ Tripoli in the early 1980's.

The original 4X-ATB actually was involved in a failed hijacking attempt in 1973.
The pilot successfully went into a steep dive allowing the air-marshalls to shoot and kill the involved terrorists. The plane was on route to New York from Tel Aviv and made an emergency landing at London Heathrow in order to cover up the event.


Boeing 707 D-ABOC @ TXL heute. Das Foto wurde Juni 2007 aufgenommen, also kann man davon ausgehen das die Boeing wesentlich schlechter dasteht als in diesem Foto!

Sie wurde vor dem Flughafen auf der Verkehrinsel ausgestellt, ca. 1998 wurde sie auf geheiß von Lothar Schulz, einem ehemaliger Purser bei Lufthansa und nun Manager der BFG, entfernt um "Kosten" zu sparen.
Zuerst wurde sie auf den Feuerwehrparkplatz verbannt, und schlussendlich an diesen Ort gestellt, am süd-westlichen Ende des Flughafens (siehe Geotag), an welchen man nur gelangt wenn man wirklich dorthin will und darf.

Boeing lackierte das Flugzeug in den original 1960er Lufthansa Farben um die 200. Maschine die an Lufthansa verkauft, als auch das 60. jährige Bestehen der Lufthansa, zu feiern. Die D-ABOC war ja bei Inbetriebnahme 1960 Berlin getauft worden, deswegen wurde genau dieses Flugzeug ausgewählt um Lufthansa als auch der Stadt Berlin die Ehre zu erweisen.
Leider existierte die originale D-ABOC nicht mehr, sie wurde Anfang der 1980er Jahre an eine Libysche Fluggesellschaft verkauft um als Ersatzteillager zu dienen. (siehe Geotag des Originalfotos der D-ABOC).
El Al war der Besitzer dieser Maschine und 1986 wurde sie an Boeing abgegeben um dieses Projekt möglich zu machen. Baujahr ist 06/1961 und originale Registrierung 4X-ATB. Boeing überführte sie als N130KR nach Tegel da die DDR und Russland auf das Flugverbot Westdeutscher Fluglinien bestanden. Auch mussten die Lufthansa Insignien überklebt werden und konnten erst wieder in Tegel freigelegt werden.

Bewegte Geschichte dieser israelischen Boeing 707-400:
1973 - Auf dem Flug von Tel Aviv nach New York über Amsterdam versuchten Jugendliche Extremisten die Maschine in ihre Gewalt zu bringen. Daraufhin ging der Pilot in einen Sturzflug über und die an Bord befindlichen bewaffneten Flugbegleiter (heute Air-Marshalls genannt) erschossen die Terroristen. Anschließend landete die Maschine in London Heathrow um den Vorfall zu vertuschen.

1984/1985 - Maschine flog für die ARKIA, blieb aber Eigentum der El Al.

1986 - El Al gibt Maschine an Boeing zurück und als sie wird von Boeing als N32824 registriert.
Dann bewies die Firma Boeing echte deutsch-amerikanische Freundschaft als sie ihrer treuen Kundin Lufthansa zum 60. Gründungsjubiläum und Verkauf der 200. Maschine diese Maschine zum Geschenk machte.
So sollte die Maschine in Lufthansa Farben und mit Deutschem Kennzeichen in West-Berlin landen, um nach vielen Jahren des Flugverbots für Deutsche Fluggesellschaften ein Zeichen zu setzen.
Doch der Kontrollrat der Alliierten der Stadt Berlin erlaubte dies nicht, natürlich auf ausdrückliches betrieben der russischen Verantwortlichen (wer sonst), und der Überflug der SBZ und die Landung in Berlin Tegel als Lufthansa Flugzeug wurde so erfolgreich verhindert. Also registrierte Boeing die Maschine mit einer neuen Nummer und flog im September 1986 als N130KR ohne Behinderung der russischen Behörden nach Berlin Tegel ein. 



if you care about this plane please email or write to Lufthansa and tell them how you fell about all this (nicely;-)):

Lufthansa manager email addresses:

andreas.bierwirth@dlh.de
carl.sigel@dlh.de
carsten.spohr@dlh.de
holger.haetty@dlh.de
stefan.lauer@dlh.de
wolfgang.mayrhuber@dlh.de
juergen.weber@dlh.de
stephan.gemkow@dlh.de

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Deutsche Lufthansa AG
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